본문 바로가기
초등 글쓰기 교육 자료

글쓰기 교육 준비 사항(Writing instruction preparations)

by 간단 핵심 정보 2024. 3. 16.
반응형

아이들에게 글쓰기 교육을 할 때 제목을 주는 것은 이제 많은 분들이 하고 있는 방법입니다. 인터넷에 보면 많은 제목들이 넘쳐납니다. 그런데 거기에 더해 그 제목에 맞는 예시글을 아이들에게 줘봤습니다. 그 결과 아이들이 훨씬 더 글을 쉽게 쓰는 것을 발견했습니다. 앞으로 제목과 예시글을 올릴 예정입니다. 꾸준히 따라오신다면 분명 효과가 있을 겁니다.

 

1. 1-2학년용 줄공책 준비

 1-2학년용 줄 공책은 한쪽에 17줄 정도가 됩니다. 고학년의 경우도 이 공책을 써야 글씨도 큼지막하고 한쪽을 다 쓰는 데 그리 많은 시간이 들지 않습니다. 이 공책을 쓰면 학생들도 금방 한쪽을 채웠다는 성취감을 느낍니다.

 

2. 댓글 쓰기

 아이들이 쓴 글을 읽고 댓글을 써야 합니다. 아이들은 댓글을 보며 내 글이 다른 다람에게 보여진다는 확인을 받을 수 있습니다. 독자가 있어야 쓸 동기를 얻습니다. 길게 쓰면 좋지만 시간이 부족하다면 짧게라도 꼭 써야합니다.

 

3. 일기가 아닌 글쓰기

 일기라고 하면 일기의 '일'자 때문에 그날 있었던 일을 쓰는 아이들이 있습니다. 그래서 일기가 아닌 글쓰기라고 부르는 것이 좋습니다. 언어는 생각을 가두기도 합니다.

 

4. 제목은 쓸 때마다 주기

 학생들에게 글을 쓰라고 하면 뭘 써야 할지 모르겠다고 하는 경우가 있습니다. 요리사에게 재료가 필요한 것처럼 글을 쓰게 할 때도 제목을 주면 아이들은 그걸 생각해 보고 글쓰기에 한 단계 다가갈 수 있습니다.

 

5. 맞춤법 지도는 하지 말자.

 아이들은 연필을 잡고 글을 쓰는 걸 좋아하지 않습니다. 디지털 기기에 익숙해진 세대라 더 그렇습니다. 글쓰기 지도의 목적은 올바른 글자를 배우는 것에 있지 않습니다. 그건 따로 해야 합니다. 아이들은 자신의 글에 빨간색으로 체크된 틀린 글씨를 보며 쓰기를 망설입니다. 말을 더듬는 사람에게 한 마디, 한 마디를 그때그때 지적하는 것과 같습니다. 아직 글더듬이 단계입니다. 글쓰기의 목적은 학생들이 자기 생각과 마음을 글로 옮기는 것을 겁내지 않고 글쓰기의 맛을 알게 하는 데 있습니다.

 

Giving titles to children when teaching them how to write is something that many people are doing now. There are tons of titles on the Internet. But to top it off, I gave them a sample writing that matches the title. As a result, I found that they were much more likely to write. I'm going to post titles and examples from now on. I'm sure it'll work if you keep up with it.
 
1. Preparation of line book for 1st and 2nd graders
 There are about 17 lines per side for the first and second graders. Even in the case of seniors, this notebook has a big handwriting and doesn't take much time to use one side. With this notebook, students feel a sense of accomplishment that they filled one side quickly.
 
2. Writing comments
 You should read what your children write and write comments. Children can see my writing from the comments and see that it is shown to other students. Readers are the only ones who are motivated to write. It's good to write long, but if you don't have enough time, you should write short, even if it's short.
 
3. Writing, not a diary
 When it comes to diary, there are children who write about what happened that day because of the letter "work" in their diary. That's why it's better to call it writing, not a diary. Language can also trap thoughts.
 
4. Give the title every time you write it
 When you ask your students to write, they sometimes say they don't know what to write. When you have a chef write like you need ingredients, give them a title so they can think about it and take them a step closer to writing.
 
5. Let's not give spelling instructions.
 Children don't like to hold pencils and write. That's especially true since we are a generation accustomed to digital devices. The purpose of writing instruction is not to learn the right letters. It has to be done separately. Children hesitate to write when they see the wrong letters, which are checked in red in their writing. It's like pointing out a word to a stutter from time to time. He is still in the process of stuttering. The purpose of writing is to let students taste the writing without being afraid to translate their thoughts and minds into writing